الاثنين، 20 مايو 2013

ENGINE - ELECTRONIC CONTROL MODULE AND FUEL PUMP

ENGINE - ELECTRONIC CONTROL MODULE
Electronic control unit.
A - Injectors connector.  
B - Connector for power input and function.
C - Sensors connector.  
Located above the engine under the bonnet.
Flexible mountings to reduce vibration.
Mounted onto a heat exchanger for cooling purposes, diesel fuel passes through the heat exchanger as part of the low pressure supply circuit.  This helps regulate the ECM operating temperature.
Control of the injected fuel quantity (open loop).
Control of the injection point (closed loop).
Engine status is registered by sensors, and injection system influenced accordingly to meet requirements.

المحرك - وحدة التحكم الإلكترونية
وحدة التحكم الإلكترونية.
A - موصل حاقنات الوقود 
b - موصل لمدخلات الطاقة والوظائف
C - حساسات  توصيل
تقع فوق المحرك تحت غطاء محرك الجرار
مركبة على حوامل مرنة لتقليل الاهتزاز.
حملت على مبادل حراري لأغراض التبريد، يمر وقود الديزل من خلال المبادل الحراري كجزء من انخفاض امدادات دائرة الضغط. هذا يساعد على تنظيم درجة حرارة التشغيل ECM.

السيطرة على كمية حقن الوقود (حلقة مفتوحة).
السيطرة على نقطة الحقن (حلقة مغلقة).
يتم تسجيل حالة المحرك عن طريق أجهزة الاستشعار،

Electrical components related to the ECM
 1 - Crankshaft sensor
 2 - Engine oil pressure and temp sensor
 3 - Fuel pressure in Rail (accumulator ) sensor
 4 - Engine coolant temperature sensor
 5 - Electro-injector connectors
 6 - Electro-injector solenoid
 7 - Air pressure and temperature sensor (in intake manifold)
 8 - Camshaft timing position sensor
 9 - Fuel temperature sensor
10 - Pressure regulator
11 - Electronic control module (EDC7C control unit)
12 - Flywheel and pto shaft torque twist sensors not shown.
المكونات الكهربائية المتصلة ECM
  1 - حساس  العمود المرفقي أو الكرنك
  2 -  حساس ضغط زيت المحرك و درجة الحرارة
  3 -  حساس ضغط الوقود متصل بأكيموليتور أو ماص صدمات (زيادة أو قلة ضغط)
  4 - حساس درجة حرارة المبرد 
  5 - موصلات كهربائية لحواقن الوقود
  6 -  حساس كهرباء لحاقن الوقود (سولونيد)
 7 - حساس الضغط الجوي واستشعار درجة الحرارة (في مشعب السحب لهواء (خليط الوقود))
  8 - حساس عمود الكامات
  9 - حساس درجة حرارة الوقود
10 - منظم الضغط
11 - وحدة التحكم الإلكترونية (وحدة التحكم EDC7C)
12 - يوجد حساس غير ظاهر فى الصورة للحدافة وعزم عمود الإدارة الخلفى p.t.o
Common Rail Systemنظام التوصيل المشترك


SYSTEM OPERATION
Fuel from the tank  (177 Ltr on 4cyl or 220 on 6cyl) is drawn up by the gear supply pump (or hand primer for bleeding of air purposes), through the engine control module heat exchanger.  Then passing through the primary filter, and hand primer assembly (primer has check valves for when operating - not shown) into the gear supply pump via a stabilizing orifice.
The gear supply pump (ZP18) provides fuel through the 5 micron secondary filter to the high pressure pump (CP3), via the pressure regulating valve. The regulating valve (normally open) acts as a throttling device controlling effectively the rail pressure (signal from control module) by regulating the fuel quantity available to the high pressure plungers.- in parallel to the regulator intake is a 5 bar limiter valve.
Fuel pressure is increased at the plungers of the high pressure pump and delivered to the rail (accumulator).  A pressure sensor in the rail provides the control module with the current status of pressure.  An over-pressure relief valve (dual stage) controls the maximum pressure and will limit pressure in the event of pressure sensor failure or if the normally open pressure regulating valve has no current to operate the PWM control spool.  The common rail supplies fuel to all of the injectors.
Fuel metering is defined by the opening time of injector and rail pressure.
Capacitors are used to get to 80volts to fire injectors initially.
Main injection delivery will vary depending on load and status of engine.
A pilot injection 300ms before the main injection takes place, reducing noise and increasing combustion efficiency.
Rail pressure at idle 300bar -  at maximum load 1400bar - overpressure 1750bar / 800bar.
A “zero delivery drain” orifice exists within the CP3 pump so as to discharge excess fuel as the fuel regulating valve (Mprop) doe’s not close completely - the orifice keeps the rail pressure at a desired low value when at zero injection when the engine is motored downhill.

تشغيل النظام
يمر الوقود من الخزان للحواقن بواسطة طلمبة ترسية أو طلمبة تحضيرفى البداية لمنع دخول الهواء لدورة الوقود
وذلك بكمية   (177 Ltr on 4cyl or 220 on 6cyl) من خلال وحدة التحكم مبادل حرارة المحرك وعبر فلتر الوقود- مضخة التحضير (ZP18) توفر الوقود من خلال فلتر ثانوى 5 ميكرون-  لمضخة الضغط العالى (الترسية) التى تضغط الوقود لحواقن الوقود فى غرفة الإحتراق بالمحرق من خلال إشارة من وحدة التحكم الإلكترونية بالتنظيم ب صمام يفتح عند 5 بار _والتى توقف ضخ الوقود فى حالة فشل استشعار الضغط من خلال حساس ضغط الوقود ويتم زيادة الضغط أوتقليلة من خلال إشارتها _يقاس الوقود بمعرفة ضغط الحاقن وقطر الفتحة للحاقن _ وتستخدم المكثفات للحصول على 80فولت لاطلاق الوقود عن طريق الحقن في البداية.
وسوف يختلف بعد ذلك مع إختلاف الحمل وحالة المحرك
ضغط الوقود العادى 300بارفى حالة الخمول أو السلنسية لحد أقصى1400بار أقصى حمل _ وفى الأحمال الزائدة من 800ل 1750بار
Fuel system gear supply pump (ZP18).
Fuel is drawn from tank into the pump at A
Pressure increase achieved by gear pump assembly and deliver to the CP3 high pressure pump from outlet B.
1 - Bypass valve opens if over pressure occurs in outlet B.
2 - Bypass valve for priming pump delivery.
طلمبة أو مضخة الوقود الترسية 
الوقود يسحب من التنك أو خزان الوقود من الفتحة A,ويزيد الضغط بواسطة المضخة ليخرج الوقود من الفتحة b ويفتح الصمام رقم 1 عندما يزيد الضغط على الفتحة b لتقليل الوقود على تلك الفتحة أما رقم 2 فهو صمام فتحة توصيل الوقود الرئيسية للطلمبة 
Fuel system gear supply pump (ZP18)
Shows the two By-pass valve conditions.
Over pressure condition.
Bypass valve 1 opens if over pressure at the outlet occurs.  Pressure of the fuel overcomes the spring force allowing fuel to return to the inlet passage.
Fuel bleed condition.
The by-pass valve 2 opens when, with the engine stopped the fuel circuit must be filled using the hand priming pump.
By-pass valve 2 opens due to the effect of pressure build-up at the inlet (gear pump not turning).  Fuel flows via valve to the outlet side B.

يوجد حالتين لفتح وغلق الصماميين
1- عند زيادة الضغط او الضغط العالى للوقود 
يفتح الصمام رقم 1 عندزيادة الضغط على فتحة الخروج وبذلك يسمح الصمام (بالضغط على ياياى أوسوستة) بعودة الوقود لفتحة الممر 
2-فى حالة نزيف الوقود أو تسرب الوقود أو نفاذ الوقود : يفتح الصمام 2 لملىء الوقود فى دائرة الوقود وإخراج الهواء منها تماما (عند توقف المحرك أو الموتور )
ويفتح أيضا عند تأثير (تراكم) الضغط الوقود  على فتحة الوقود (فى حالة عدم عمل مضخة الوقود الترسية) فيتدفق الوقود من الصمام 2 عبر الفتحة b
Pump connections.
Timing reference not by pump gear.
Pump supplies fuel pressure to common rail
Pressure regulator acts as a throttling device


اتصالات المضخة.
إشارة توقيت ليس عن طريق المضخة 
مضخة  ضغط الوقود إلى الموصلات المشتركة
 منظم الضغط  يعمل كجهاز اختناق(تزويد وتقليل)












ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق